Een jaar corona: Commercieel Directeur Menno Luiten vertelt
Het is alweer een jaar geleden dat Nederland in een intelligente lockdown ging. Een jaar waarin heel veel anders ging dan we gewend waren en we te maken kregen met zaken die in geen enkel managementboekje beschreven staan. De digitalisering van processen en communicatie kwam in een stroomversnelling en de woningmarkt sloeg na een kortstondige negatieve toekomstverwachting om in een record brekende rally, die de finish nog niet heeft bereikt. Wordt het straks weer business as usual of moeten we ons voorbereiden op een gamechanger? Een interview met Menno Luiten, Commercieel Directeur bij De Hypotheker.
Hoe heb jij het achterliggende coronajaar ervaren?
“Het was een jaar geleden best even schrikken toen het kabinet de eerste lockdown aankondigde. Van de ene op de andere dag gingen we met iedereen bij De Hypothekers Associatie thuiswerken. Ik heb echt tijd nodig gehad om mijn draai te vinden. De eerste weken waren tropenweken met veel te weinig rustmomenten, daarna heb ik het thuiswerkroer omgegooid. Ik pak nu meer tijd voor de lunch en ik ben gaan wandelen tijdens calls.
Ook voor onze vestigingen veranderde er veel. Door de coronacrisis hebben we advies op afstand versneld uitgerold. Het was even wennen, maar adviseurs hebben deze manier van adviseren snel omarmd. En tot op de dag van vandaag wordt er volop gebruikgemaakt van beeldbellen, ook voor de branche een mooie vooruitgang!”
Heeft Covid-19 behalve een negatieve impact ook ergens een positieve invloed op de branche gehad?
“Er was de nodige onzekerheid over wat de hypotheek- en woningmarkt ging doen onder invloed van de coronacrisis. Door de licht stijgende rente zagen we dat veel consumenten juist met hun hypotheek aan de slag wilden. Ook woningeigenaren met verhuisplannen wilden nog profiteren van de overwaarde en boden hun woning te koop aan.
Dit creëerde een toename van het aanbod, waarvan met name starters hebben weten te profiteren. Het aantal transacties nam toe en het jaar 2020 gaat de boeken in als een uitzonderlijk jaar voor de hypotheek- en woningmarkt. Ook met onze vestigingen hebben we vorig jaar meerdere records verbroken.”
Is het later dit jaar weer business as usual of moeten we ons voorbereiden op een gamechanger?
“De maatregelen rondom de coronacrisis geven nog steeds de nodige uitdagingen. Thuiswerken is fijn, maar na een heel jaar lopen we inmiddels toch ook tegen grenzen aan. Ik mis het contact met mensen en dan in het bijzonder met collega’s en ook onze franchisenemers en hun medewerkers. Het zou mooi zijn als er meer perspectief is, waarbij we elkaar af en toe weer even fysiek kunnen zien.
Het afgelopen coronajaar zijn er zeker zaken veranderd. Advies op afstand is niet meer weg te denken uit onze dienstverlening. Al blijft advies aan tafel de leidende vorm, sommige onderdelen van het adviestraject kunnen prima op afstand worden afgehandeld. Mits de klant dit ook prettig vindt natuurlijk. Want ook in het afgelopen jaar stond de klant bij ons centraal. Misschien niet altijd met een kopje koffie aan de adviestafel, maar wel altijd met een persoonlijk adviesgesprek op maat.”