Hypotheek aanvragen: hoe werkt het?
Hoe werkt het aanvragen van een hypotheek? Wij zetten de stappen voor je op een rijtje.
Sinds juli 2016 gelden voor het aanvragen van een hypotheek speciale Europese regels, ook wel bekend als MCD (Mortgage Credit Directive). Op basis van deze regels verloopt het aanvraagproces nu bij vrijwel alle hypotheekverstrekkers op dezelfde manier. Nadat je advies hebt ingewonnen over de voor jou best passende hypotheek wordt de hypotheekaanvraag ingediend bij de hypotheekverstrekker van je keuze. Die hypotheekverstrekker stuurt je binnen enkele dagen een zogenaamd voorlopig renteaanbod. Hierin staat onder andere het hypotheekbedrag, de rentevaste periode en de rente die de hypotheekverstrekker jou voor de hypotheek in rekening wil gaan brengen.
Voorlopig en bindend aanbod
Accepteer je het voorlopig renteaanbod, dan moet je bepaalde documenten aanleveren. Als die goedgekeurd zijn leg je hiermee de gevraagde hypotheekrente vast. Om een definitieve offerte te krijgen, moet je nog een aantal stukken aanleveren. In het voorlopig renteaanbod vraagt de hypotheekverstrekker om een aantal belangrijke stukken, zoals een werkgeversverklaring, salarisstrook, koopakte en taxatierapport. Nadat de hypotheekverstrekker deze stukken heeft ontvangen en akkoord heeft bevonden, ontvang je daarna een zogenaamd bindend kredietaanbod. En zoals het woord het al zegt: dit aanbod is wél bindend.
Zodra je het bindend kredietaanbod hebt ontvangen, weet je zeker dat je je hypotheek hebt geregeld en kun je je makelaar een berichtje sturen dat de hypotheek geregeld is.
Ook al kunnen de termen voor het voorlopig renteaanbod en het bindend kredietaanbod per geldverstrekker onderling verschillen, de werkwijze is vrijwel overal dezelfde. Er zijn trouwens enkele hypotheekverstrekkers die géén voorlopig renteaanbod sturen, die slaan deze stap over.
Hoe lang duurt een hypotheekaanvraag?
De tijdsduur van een hypotheekaanvraag kan per situatie verschillen. Je bent sowieso afhankelijk van de doorlooptijden van de betreffende hypotheekverstrekker. Als klant ben je verantwoordelijk voor het aanleveren van de gevraagde documenten. Je moet onder andere een meest recente loonstrook en werkgeversverklaring aanleveren. Sommige documenten kunnen snel via zogenaamde dataleveranciers geleverd worden. Dat wil zeggen dat de documenten geautomatiseerd worden opgehaald bij officiële bronnen zoals de belastingdienst en het UWV. De Hypotheker helpt je daar graag bij. Documenten die via dataleveranciers worden aangeleverd worden meteen goedgekeurd. Documenten die op een andere manier worden aangeleverd moeten nog wel goedgekeurd worden. Soms worden alle aangeleverde documenten in één keer goedgekeurd, maar soms wil de hypotheekverstrekker nog aanvullende documenten ontvangen. Over het algemeen kun je stellen dat een hypotheekaanvraag meestal binnen twee tot zes weken helemaal rond is.