Werkgeversverklaring 2024

Een werkgeversverklaring is bij een hypotheekaanvraag een belangrijk document. Je laat daarmee aan de hypotheekverstrekker zien dat je genoeg inkomen hebt om de maandelijkse hypotheeklasten te betalen.

Werkgeversverklaring

Wat is een werkgeversverklaring?

Een werkgeversverklaring is een document dat wordt afgegeven door je werkgever. Hierin verklaart je werkgever onder andere je jaarinkomen, je dienstverband (vast of tijdelijk) en of je werkgever je bijvoorbeeld een lening heeft verstrekt.

Werkgeversverklaring downloaden als Pdf-document

Nog nooit een werkgeversverklaring gezien of in handen gehad? Dan kan het best lastig zijn om zo’n document zelf op te stellen. Vandaar dat we hier voor je een werkgeversverklaring voorbeeld hebben samengesteld. Je kunt het gemakkelijk downloaden zodat je met de juiste werkgeversverklaring je hypotheekaanvraag kunt doen. Ook vind je hieronder een online werkgeversverklaring 2024 die eenvoudig in te vullen is.

 

Download werkgeversverklaring Online werkgeversverklaring invullen

Werkgeversverklaring in het Engels

Je kunt de werkgeversverklaring ook in het Engels downloaden.

Wat staat er op een werkgeversverklaring?

Op een werkgeversverklaring staan allerlei vragen over je werk en inkomen. Die vult je werkgever stuk voor stuk in. Aan bod komen:

• De gegevens van de werkgever
• De gegevens van de werknemer
• De aard van het dienstverband (vast, tijdelijk, flexibel, eventuele proeftijd)
• Een verklaring van de voortzetting van het dienstverband (indien van toepassing)
• Het inkomen (onderverdeeld in bruto jaarsalaris, vakantietoeslag, 13e maand, eindejaarsuitkering, onregelmatigheidstoeslag, overwerk, provisie en eventueel nog andere componenten)
• Aanwezigheid van leningen of loonbeslag
• Handtekening

Hoe lang is een werkgeversverklaring geldig?

Drie maanden: dat is over het algemeen bij een werkgeversverklaring de geldigheid. Let er dus op dat de geldigheid niet verloopt en dat je op tijd een nieuwe verklaring aanvraagt als dat nodig is.

Zo zorg je voor een geldige werkgeversverklaring

Banken zijn streng in het controleren van de werkgeversverklaring en eisen een nieuwe als iets niet goed of niet volledig is ingevuld. Om dat extra werk te voorkomen is het belangrijk dat je werkgever de verklaring volgens de richtlijnen invult.

Zorg er dus voor dat je werkgeversverklaring goed is ingevuld. Je voorkomt dan dat het hele proces van het aanvragen van de hypotheek langer duurt dan noodzakelijk is. In het kort sommen we hieronder de hoofdpunten nog even op:

1. Je werkgever vult de werkgeversverklaring in.
2. Invullen kan zowel online als offline.
3. Alles ingevuld? Dan plaatst de werkgever zijn handtekening op het document. Die mag elektronisch zijn en een firmastempel is niet nodig.
4. Je adviseur gebruikt de getekende werkgeversverklaring bij de hypotheekaanvraag.

Verschil intentieverklaring en werkgeversverklaring

Als je een hypotheek wil afsluiten zonder een vast contract, dan kun je aan je werkgever om een intentieverklaring vragen. Een intentieverklaring is onderdeel van de werkgeversverklaring. Hiermee verklaart je werkgever voornemens te zijn om jouw tijdelijke contract bij het aflopen om te zetten in een vast contract. 

NHG werkgeversverklaring

De werkgeversverklaring zoals je die hier kunt downloaden en online kunt invullen, is opgesteld op basis van het NHG-model. Bij de aanvraag van een hypotheek met Nationale Hypotheek Garantie heb je deze dus sowieso nodig. Deze standaard werkgeversverklaring is daarnaast ook gewoon te gebruiken bij alle andere hypotheekaanvragen (dus zonder NHG).

De informatie op deze pagina is gecontroleerd door:

Ulrich Purperhart | Adviseur Adviesdesk