Verzamelen documenten hypotheekaanvraag kan bij De Hypotheker via één app
Samenwerking met Ockto biedt gemak en verkort hypotheekaanvraag aanzienlijk. Capelle aan den IJssel, 1 februari 2019 - Een hypotheekaanvraag loopt al snel uit op een papierwinkel van documenten die verzameld moeten worden. Uit een peiling van De Hypotheker naar de grootste ergernissen bij het afsluiten van een hypotheek blijkt dit dan ook de grootste irritatie. Daarom stelt De Hypotheker haar klanten binnenkort in staat om bijna alle benodigde gegevens voor een hypotheekaanvraag zelf via een handige app te verzamelen. Deze app van Ockto zorgt ervoor dat een hypotheekaanvrager niet langer afhankelijk zus van andere partijen om de benodigde documenten op te vragen. Bovendien kan een hypotheekadviseur dankzij de app klanten in een eerder stadium zekerheid bieden over de hypotheekaanvraag, omdat de documenten correct zijn. De Hypotheker werkt hiervoor samen met een aantal geldverstrekkers, zodat ook zij de hypotheekaanvraag vrijwel direct kunnen accepteren.
Het verzamelen van de benodigde gegevens en documenten voor een hypotheek kost dikwijls veel tijd. Zo moet de hypotheekaanvrager bij allerlei partijen informatie opvragen, van persoonsgegevens en een werkgeversverklaring tot de pensioengegevens. Dat is binnenkort verleden tijd, doordat De Hypotheker haar klanten in samenwerking met Ockto de mogelijkheid biedt deze gegevens digitaal te ontsluiten. Dit maakt het hypotheekproces niet alleen overzichtelijk, maar ook betrouwbaar. De opgevraagde documenten komen direct bij de bron vandaan. Hierdoor kan de klant er zeker van zijn dat deze gegevens actueel en correct zijn. Het resultaat is een aanzienlijk kortere doorlooptijd van de hypotheekaanvraag.
Ockto-app biedt gemak en betrouwbaarheid
Het enige wat een hypotheekaanvrager hoeft te doen, is met behulp van Ockto zijn informatie op te halen bij verschillende overheidsportalen zoals MijnOverheid en het UWV. Het verzamelen van de documenten met behulp van de Ockto-app is gemakkelijk en overzichtelijk via een aantal logische stappen. Na controle door de klant worden de documenten doorgestuurd naar een adviseur van De Hypotheker. Aangezien de data door het gebruik van de app gevalideerd zijn, kan de adviseur direct overgaan tot een advies. De app biedt ook verder in het hypotheekproces voordeel. Na het geven van het advies worden de gegevens ter beschikking gesteld aan de gekozen geldverstrekker. De Hypotheker werkt samen met meerdere geldverstrekkers die de ontsloten brondata bij akkoord van de klant kunnen inzien. Omdat het door alle partijen gevalideerde brondata betreft, kan een hypotheekaanvraag vrijwel direct worden geaccepteerd.
Een volgende stap in digitalisering
“De Hypotheker breidt haar dienstverlening voortdurend uit met innovatieve toepassingen waarmee we de consument zekerheid en gemak willen bieden. Zo gaven we vorig jaar het startsein voor een digitale transformatie. Dit kreeg onder meer invulling door een uitbreiding van onze dienstverlening, waaronder het online afsluiten - inclusief een afrondend adviesgesprek - van een hypotheek”, zegt Twan Cats, commercieel directeur van De Hypotheker. “We zetten nu een volgende stap in de digitalisering van onze dienstverlening door klanten in staat te stellen het grootste deel van hun gegevens voor een hypotheekaanvraag via brondata te ontsluiten. We zijn in gesprek met verschillende geldverstrekkers om ervoor te zorgen dat de data van Ockto direct worden geaccepteerd. Dat biedt veel voordeel en gemak voor zowel onze klanten als onze adviseurs. Doordat zij beschikken over betrouwbare en de meest actuele informatie, zijn we zijn in staat klanten eerder zekerheid te bieden over hun hypotheekaanvraag.”
De nieuwe werkwijze wordt eerst uitgerold binnen de online dienstverlening van De Hypotheker, met de ambitie om de werkwijze op korte termijn voor alle klanten mogelijk te maken. Deze online dienstverlening is gericht op digital savvy starters, waarbij de hypotheekaanvraag nu al grotendeels digitaal verloopt.