Hoe vind je verborgen gebreken in een woning?
Natuurlijk zit je niet te wachten op verborgen gebreken. Daarom is het belangrijk dat je ze zo snel mogelijk vindt als ze er zijn. Maar hoe vind je ze? En wat moet je dan doen? We geven je graag wat tips.
Onderzoeksplicht en mededelingsplicht
Zodra je een woning koopt, heb je onderzoeksplicht. Je bent verplicht om je woning te onderzoeken op eventuele gebreken. Van de kelder tot en met het dak. Maar de verkopende partij heeft ook mededelingsplicht. Die moet jou op de hoogte brengen van eventuele problemen die al bekend zijn. Het is voor jou bijvoorbeeld lastig om te zien dat er iets mis is met de riolering. Als de verkoper dit al weet op het moment van verkoop, is hij verplicht om deze informatie te delen.
Het begint al bij de bezichtiging
Tijdens de bezichtiging van de woning kun je al op zoek gaan naar eventuele gebreken. Controleer bijvoorbeeld of je lekkage, kieren of niet goed gemonteerde plinten ziet. Neem je ouders of iemand anders mee die weet op welke dingen je moet letten. Of schakel een expert in die een bouwtechnische keuring kan doen van je woning. Dan weet je zeker dat er op alle details wordt gelet. En mochten er serieuze gebreken uit de keuring komen, dan kun je ze gebruiken om te onderhandelen over de vraagprijs.
Gebrek of verborgen gebrek?
Heb je een woning gekocht en is er iets mis mee? Dan is het belangrijk om te bepalen of het een gebrek is of een verborgen gebrek. Het verschil is dat je een verborgen gebrek vooraf niet had kunnen vaststellen. Een voorbeeld van een gebrek is een scheur in het raamkozijn: dit had je kunnen zien. Maar is er bijvoorbeeld een waterleiding lek die in de muur is weggewerkt en zie je dat de vochtplekken zijn weggewerkt door de vorig eigenaar? Dan is het een verborgen gebrek.
Wat te doen bij een verborgen gebrek
Als jij aan je onderzoeksplicht hebt voldaan en je vindt een (verborgen) gebrek, dan kun je soms de verkoper aansprakelijk stellen hiervoor. Bij een ernstig gebrek maakt het niet uit of de verkoper wel of niet op de hoogte was ervan. Meld zo snel mogelijk het gevonden gebrek bij de verkoper en vraag om een oplossing. Als jullie er echt niet uitkomen samen, kun je de verkoper in gebreke stellen. Blijft dan alsnog een reactie uit, dan kun je een procedure starten. Bekijk ook je verzekeringsvoorwaarden om te zien wat je moet doen in zo’n geval. Belangrijk is in ieder geval dat je alles goed registreert.